19 September 2012

KESEDIHAN ATAS KELALAIAN SENDIRI

aSSalamulaikum w.b.t


Alhamhamdulillah AR akan sampai ke penghujungnya.. Alhamdulillah setelah bertungkus lumus akhirnya AR yang aku buat bakal disiapkan sepenuhnya. 


Dah lama rasanya aku tak rasa sesedih ni.. Hari ni hari yang aku rasa sedih sangat sebab aku telah buat satu perkara yang tidak sengaja dilakukan atas kelalaian diri aku sendiri. Mungkin ini ujian dan tarbiyah yang Allah ingin berikan kepada aku. 


Insyaallah.. aku boleh hadapinya dengan tabah. Allah Maha mengetahui dan membaca setiap isi hati hamba-hambanya.. Aku perlu hapadinya dengan tenang. Tak boloeh cepat gelabah atas setiap perkara yang berlaku dalam diri dan kehidupan kita. perkara yang berlaku pun adalah disebabkan kelalaian aku sendiri. aku tak boleh salahkan orang tersebut kerana kita tidak tahu sikap sebenar manusia tersebut. Dengar daripada mulut2 orang tidak mendatangkan hasil yang berfaedah kerana hanya Allah sahaja yang tahu kebenaran sesuatu perkara.


Walaupun dah lama aku tidak menghadapai dugaan yang sebegini.. Tapi hari ni aku dapat belajar sesuatu yang baru iaitu


1) Jangan cepat gelabah dan melatah apabila menerima sesuatu ujian dalam hidup kita sebab kadang2 Allah nak uji sebab kadang2 mungkin kita lalai.
2) Jangan mudah percayakan orang dan terima kata2 orang lain sebab kita tak tahu kebenarannya.
3) Jangan cepat rasa sedih sebab rezeki itu milik Allah.
4) Jangan letakkan pergantungan kita pada manusia tapi letakkan pergantungan kita hanya pada Allah s.w.t
5) Allah bagi ujian kat kita sebab Allah sayang kita.
6) Semakin kita diuji semakin kita akan jadi matang.
wasalam...


No comments: