24 November 2011

AKU SEORANG HAMBA

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah, berkesempatan juga diri ini menulis sedikit coretan di blog yang kian kusam ini. Insyaallah akan kembali mencuba untuk menulis di laman blog kesayangan ini. Cuti sudah beberapa hari berlalu. Tahun depan merupakan tahun terakhir diri ini berada di kampus. Terasa rindu ingin meninggalkan sahabat-sahabat yang sentiasa berkongsi suka dan duka. walaupun setahun merupakan stu tempoh yang lama. Namun, bagi diri yang kerdil merasakan setahun merupakan tempoh yang singkat. Masih banyak yang perlu dilakukan. Merasakan diri tidak menyumbang apa-apa dalam gerak kerja dakwah. Tidak banyk yang dilakukan untuk mencuba merubah sesuatu. Terlalu banyak kelemahan dan keslahan yang dilakukan. Perancangan hanya tingal perancangan dan tidak dilakukan dengan serius. Ya Allah ampunkanlah dosa-dosaku!

Hari-hari yang berlalu semakin dirasai nikmat kemanisan ukhwah antara sahabat-sahabat. Ya Allah kekalkanlah hubungan ini.. Ikatlah hati-hati kami dengan Islam. Terasa diri juga semakin lama semakin kerdil bila bersama dengan mereka. Ilmu dan tarbyah mereka sangat hebat.. Adakah aku mampi istiqamah dalam setiap perkaraya yang dilakukan. Semoga Allah melindungi hati ini untuk terus berjuang di jalanMu. Banyak perkara yang perlu dilakukan dan perlu dipelari sebelum sampai ke medan perjuangan yang sebenar. Allah!! terasa sungguh kerdil. Mampukah diri ini melalui liku-liku dan cabaran kehidupan yang semakin hari semakin merumitkan dan semakin mentarbiyah diri supaya menjadi lebih baik.

Jika teringat ketika mana dibangku sekolah dahulu, terasa diri begitu rugi kerana tidak memanfaatkan ilmu yang diberikan dan dipelajari. Hanya sekadar datang ke sekolah untuk belajar dan bila tiba waktu peperiksaan hanya tahu membaca dan menghafal untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Namum, semua itu sudah berlalu untuk diingat kembali. Jika dulu saban tahun akan menghafal beberapa hadis yang merupakan perkara wajib di sekolah sehingga tiba waktu peperiksaan SMA (4 sanawi). Tapi, selepas peperiksaan berlalu, ilmu hafalan dan pelajaran yang dipelajari juga berlalu begitu sahaja.. Ya ALLAH!! Diri ini tersangatlah rugi tidak mengharga ilmu yang dipelajari. Kini diri ini perlu mengimbas dan menghafal kembali hadis-hadis dan ayat al-quran yang lama ditinggalkan dahulu.


Jika kamu merasa susah, Ingatlah bahawa masih ada lagi insan yang lebih susah dari dirimu
Jika kamu merasa keseorangan, Ingatlah bahawa masih ada insan lain yang keseorangan
Jika kamu merasa penat, Ingatah bahawa masih ada insan yang lebih penat darimu
Ingat dan teruslah ingat bahawa masih ada insan yang tidak bahagi dan menderita
(MUHASABAH DIRI SENDIRI..


No comments: